K prostudování -
V prvních hodinách praktického výcviku se seznámíme s obsahem předvýjezdové kontroly a základy ovládání vozu. Zde si některé z těchto základů můžete zopakovat.
Za technický stav vozu vždy odpovídá řidič a to bez ohledu na vlastnictví vozu!
Předvýjezdová kontrola- je součástí zkušební jízdy!

DOKLADY
K základním vědomostm patří i znalost všech dokladů, které jako řidič a majitel vozidla musíte vlastnit . I to je otázka, kterou Vám komisař může položit.
Jsou to tyto doklady:
Osvědčení o registraci vozidla, zelenou kertu - doklad o povinném ručení, Občanský průkaz, Řidičský průkaz.
Formulář o záznamu dopravní nehody.
Na území České republiky stačí, když budete mít fyziky u sebe pouze OP, a to i v elektronické podobě, ale pozor, při vycestování za hranice musite mít všechny doklady u sebe.
Zvenku
Čelní sklo - poškození nesmí být více než 2 cm ve stírané ploše stěrači.
Nesmí být ostré hrany.
Nesmí unikat kapaliny.
Pneumatiky - nahuštění dle tabulky na vnitřní straně víčka nádrže, minimální hloubka dezenu - letní pneumatiky 1,6mm a zimní 4mm, na mopedu celoročně 1 mm. Pozor, jedná se o letní a zimní pneumatiky, nikoli o roční období. V zimním období musíte mít zimní pneu pouze v případě zimního počasí, kdy hrozí sníh a náledí, a tam kde je to dano dopravní značkou. Hloubku dezénu měříme hloubkoměrem, který bývá součástí tlakoměru, na pneumatikách v hlavních drážkách bývají výstupky označující minimální výšku vzorku. Zimní pneumatiky mají označení M+S.
Na jedné nápravě musí být vždy zcela shodné pneumatiky ( výrobce, rozměr, typ, vzorek).
Na kolech kontrolujeme i viditelná poškození jak ráfku tak pneumatiky, dotažení šroubů eventuálně upevnění poklic.
Osvětlení
- zepředu: potkávací, dálková, parkovací, směrovky. Volitelně mlhovky a světla pro denní svícení
- zezadu: obrysová, brzdová, parkovací,mlhovky, směrovky, osvětlení RZ
Motorový prostor
Registrační značka a STK
Povinná výbava
Umístění výstražného trojúhelníku:
Na dálnici a silnici pro motorová vozidla minimálně 100 metrů
Na všech ostatních silnicích minimálně 50 metrů, ale v obci může být podle potřeby, když si to situace vyžaduje, i méně.

Ovládání vozu
Chcete si připomenout jak pracovat se spojkou nebo techniku řazení?
Tak do toho!

VŠEOBECNÉ ZÁSADY:
Vždy sešlápněte spojku rychle a až na zem. Nikdy jí nepouštějte prudce nahoru; v bodu záběru zůstaňte cca 3 vteřiny stát. Bod záběru je přesně ten okamžik, kdy cítíte, že se motor zacina do kol opirat a auto má tendenci se rozjíždět.
I na brzdový pedál se šlape s citem, nikdy, až na krizové situace, se na brzdu nedupe! Těsně před samotným zastavaním se předejde nepříjemnému "tvrdému" dojezdu částečným povolením brzového pedálu.
ROZJEZD PO ROVINĚ A Z KOPCE:
Držíme brzdu a sešlápneme spojku na zem. Zařadíme první rychlostní stupeň, pustíme brzdu a přidáme plyn (asi 1500 otáček/min). Spojku dáme do bodu záběru (moment, kdy cítíme, že se hnací síla motoru začíná přenášet do kol) a zůstaneme s ní v tomto bodě stát - auto se začne rozjíždět. Poté se současným přidáváním plynu jdeme se spojkou plynule až nahoru.
ROZJEZD DO KOPCE:
Držíme brzdu a sešlápneme spojku na zem. Zařadíme první rychlostní stupeň, dáme spojku do záběru - čím je kopec strmější, tím výš musíme spojku dát. Přesuneme nohu z brzdy na plyn - jestliže jsme našli ten správný bod záběru, v momentě, kdy pouštíme brzdu, nesmí auto couvat ani jet dopředu. Od tohoto okamžiku je postup stejný jako při rozjezdu po rovině. Přidáme plyn (opět podle strmosti kopce - čím prudší, tím více plynu) a jdeme se spojkou výš - auto se začne rozjíždět - spojka zůstává stát, dokud se auto nerozjede na rychlost chůze. Pak se současným přidáváním plynu pustíme pomalu spojku až nahoru.
ŘAZENÍ SMĚREM NAHORU:
Před přeřazením rozjedeme auto na patřičnou rychlost (obzvlášť do kopce). Spojku sešlápnem na zem a pustíme plyn - pozor, nikdy nepouštějte plyn dřív, než je spojka na zemi. Poté zařaďte vyšší rychlostní stupeň. Spojku dejte do záběru a přidávejte plyn - nikdy nepřidávejte plyn, dokud spojka není v záběru. Spojku chvíli podržte a za současného přidávání plynu dejte spojku až nahoru.
ŘAZENÍ SMĚREM DOLŮ:
Pustíme plyn, auto začne zpomalovat. Je-li potřeba zpomalit výrazněji, přibrzdíme na potřebnou rychlost. Dáme spojku na zem - jedeme-li z kopce, je nutno počítat s tím, že auto bude na sešlápnutou spojku reagovat zvýšením rychlosti (motor přestane brzdit) a rychlost kontrolovat brzdou. Zařadíme nižší rychlostní stupeň a spojku dáme do záběru, chvíli s ní zůstaneme stát a poté ji pouštíme nahoru.




