K prostudování -
V prvních hodinách praktického výcviku se seznámíme s obsahem předvýjezdové kontroly a základy ovládání vozu. Zde si některé z těchto základů můžete zopakovat.
Za technický stav vozu vždy odpovídá řidič a to bez ohledu na vlastnictví vozu!
Předvýjezdová kontrola- je součástí zkušební jízdy!
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000034-b95b5b95b8/0%20%281%29.jpg?ph=ec1df4c892)
DOKLADY
K základním vědomostm patří i znalost všech dokladů, které jako řidič vozidla musíte mít sebou. I to je otázka, kterou Vám komisař může položit.
Sebou během jízdy musíte mít Osvědčení o registraci vozidla, zelenou kertu - doklad o povinném ručení, Občanský průkaz, Řidičský průkaz.
Formulář o záznamu dopravní nehody.
Zvenku
Čelní sklo - poškození nesmí být více než 2 cm ve stírané ploše stěrači.
Nesmí být ostré hrany.
Nesmí unikat kapaliny.
Pneumatiky - nahuštění dle tabulky na vnitřní straně víčka nádrže, minimální hloubka dezenu - letní 1,6mm a zimní 4mm
Osvětlení - zepředu: potkávací, dálková, parkovací, směrovky. Volitelně mlhovky a světla pro denní svícení.
- zezadu: obrysová, brzdová, parkovací,mlhovky, směrovky, osvětlení RZ
Platnost TK - na zadní RZ nálepka s procvaknutým měsícem a rokem platnosti
Motorový prostor
Povinná výbava
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000036-745b8745ba/94252986_258408465206300_2089950486600876032_n.png?ph=ec1df4c892)
Rozmístění kapalin
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000037-bfccebfcd0/68342075_s.jpg?ph=ec1df4c892)
Brzdová kapalina
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000038-8385b8385d/94158497_s.jpg?ph=ec1df4c892)
Motorový olej
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000039-1932019322/N%C3%A1dr%C5%BE-chlad%C3%ADc%C3%AD-kapaliny-ve-%C5%A0koda-Octavia-2.jpg?ph=ec1df4c892)
Chladící kapalina
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000040-cc5f6cc5f8/Cap-Accessori-In-Plastica-di-Ricambio-Per-Auto-Parabrezza-Rondella-Parti-di-Auto-Della-Copertura-Per.jpg_q50.jpg?ph=ec1df4c892)
Ostřikovače
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000041-7a4267a429/images%20%281%29.jpg?ph=ec1df4c892)
Páčka na uvolněnní kapoty
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000042-766ff76701/images.jpg?ph=ec1df4c892)
Otevření kapoty
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000043-0a93d0a93f/94305297_910154942751403_614878921233530880_n.png?ph=ec1df4c892)
Známka technické kontroly
Ovládání vozu
Chcete si připomenout jak pracovat se spojkou nebo techniku řazení?
Tak do toho!
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000030-562bd562c0/unnamed.jpg?ph=ec1df4c892)
VŠEOBECNÉ ZÁSADY:
Vždy sešlápněte spojku rychle a až na zem. Nikdy jí nepouštějte prudce nahoru; v bodu záběru zůstaňte cca 3 vteřiny stát.
I na brzdový pedál se šlape s citem, nikdy, až na krizové situace, se na brzdu nedupe! Těsně před samotným zastavaním se předejde nepříjemnému "tvrdému" dojezdu částečným povolením brzového pedálu.
ROZJEZD PO ROVINĚ A Z KOPCE:
Držíme brzdu a sešlápneme spojku na zem. Zařadíme první rychlostní stupeň, pustíme brzdu a přidáme plyn (asi 1500 otáček/min). Spojku dáme do bodu záběru (moment, kdy cítíme, že se hnací síla motoru začíná přenášet do kol) a zůstaneme s ní v tomto bodě stát - auto se začne rozjíždět. Poté se současným přidáváním plynu jdeme se spojkou plynule až nahoru.
ROZJEZD DO KOPCE:
Držíme brzdu a sešlápneme spojku na zem. Zařadíme první rychlostní stupeň, dáme spojku do záběru - čím je kopec strmější, tím výš musíme spojku dát. Přesuneme nohu z brzdy na plyn - jestliže jsme našli ten správný bod záběru, v momentě, kdy pouštíme brzdu, nesmí auto couvat ani jet dopředu. Od tohoto okamžiku je postup stejný jako při rozjezdu po rovině. Přidáme plyn (opět podle strmosti kopce - čím prudší, tím více plynu) a jdeme se spojkou výš - auto se začne rozjíždět - spojka zůstává stát, dokud se auto nerozjede na rychlost chůze. Pak se současným přidáváním plynu pustíme pomalu spojku až nahoru.
ŘAZENÍ SMĚREM NAHORU:
Před přeřazením rozjedeme auto na patřičnou rychlost (obzvlášť do kopce). Spojku sešlápnem na zem a pustíme plyn - pozor, nikdy nepouštějte plyn dřív, než je spojka na zemi. Poté zařaďte vyšší rychlostní stupeň. Spojku dejte do záběru a přidávejte plyn - nikdy nepřidávejte plyn, dokud spojka není v záběru. Spojku chvíli podržte a za současného přidávání plynu dejte spojku až nahoru.
ŘAZENÍ SMĚREM DOLŮ:
Pustíme plyn, auto začne zpomalovat. Je-li potřeba zpomalit výrazněji, přibrzdíme na potřebnou rychlost. Dáme spojku na zem - jedeme-li z kopce, je nutno počítat s tím, že auto bude na sešlápnutou spojku reagovat zvýšením rychlosti (motor přestane brzdit) a rychlost kontrolovat brzdou. Zařadíme nižší rychlostní stupeň a spojku dáme do záběru, chvíli s ní zůstaneme stát a poté ji pouštíme nahoru.
![](https://ec1df4c892.clvaw-cdnwnd.com/c38b8cb185e6970f5f8147002f2a6c9d/200000031-5343253435/5201911.jpg?ph=ec1df4c892)